NYT FRA GREVE ROKLUB – Oktober -2024

Klubaften med fællesspisning 2/10-24 kl. 19

Vi har næste klubaften med fællesspisning onsdag 2/10. Her laver Mariann brunkål med tilbehør. Forinden er der mulighed for en rotur hvor du kan samle appetit. Det bliver den sidste klubaften med fællesspisning i rosæsonen. Fællesspisningen 16/10 har vi været nødt til at aflyse, da alle vores dygtige kokke har efterårsferie.

Næste gang der bliver klubaften er 6/11-24 kl. 19, hvor vi, udover fællesspisning, også har bankospil med fine præmier.

Standerstrygning og nedtagning af bro 26/10-24 kl. 9 – 12

Vi nærmer os tiden hvor det ikke længere er vejr til at komme på vandet og det er ensbetydende med at vi lukker ned for rosæsonen og stryger standeren. Hen over vinteren har vi mange aktiviteter med rospinning, svømning, ro-yoga, funktionel træning, vandreture og klubaftener som bl.a. indeholder vedligeholdelse af vores både. Der vil være mere om vinterprogrammet i næste nyhedsbrev.

Nu skal vi koncentrere os om at få det sidste ud af rosæsonen inden standeren stryges. Standerstrygningen foregår lørdag 26/10 kl. 12, hvor der bydes på grillpølser bagefter. Men vi starter dagen med at mødes kl. 9 hvor vi skal have taget ristene af bådebroen, så de ikke lider skade i løbet af vinteren med storme og evt. is. Vi skal også have gjort rent i klubhuset så det er klart til de mange aktiviteter vi skal have i vintersæsonen.

Tilmeld dig på holdsport og mød op til endnu en hyggelig dag i roklubben.

Svømning fra 7/10-24 kl. 20 – 21

Så starter svømmesæsonen igen. Vi har adgang til Greve Svømmehal hver mandag fra kl. 20 til 21, hvor vi kan svømme og tage svømmeprøver mv. Der er ikke svømning i ferieperioderne dvs. efterårs-, jule- og vinterferie.

For at få adgang til svømmehallen skal du have et svømmebånd, som kan købes hos Lene Petersen for kr. 50. Lene vil være tilstede i svømmehallen de to første gange 7 og 21/10 kl. 19.30, hvor du kan få dit svømmebånd. Du kan også kontakte Lene på tlf. 21 27 07 81 og aftale nærmere om at få fat i svømmebåndet.

Der vil i løbet af vinterhalvåret blive arrangeret dage hvor vi får en robåd og kajak til svømmehallen så vi kan lave kæntringsøvelser.

Tilmelding til svømning foregår som sædvanlig på holdsport.

Fællestur til Københavns kanaler lørdag 7/9-24

Vi havde endnu en dejlig tur i Københavns havn, hvor vi denne gang var 3 to-årers afsted. Der blev roet 22 km i herligt solskinsvejr og vi nåede at se alle seværdighederne undervejs og var også en tur nede omkring slusen.

Vi havde en fantastisk tur. Dette foto shoot var et af turens absolutte højdepunkter takket være særdeles flink fotograf  (det var en ung topløs kvindelig roer fra ARK)

Alt i alt en fantastisk dag som er værd at gentage til næste år.

Håndværkerdag

Der var mødt 3 aktive medlemmer op til håndværkerdagen, hvor det lykkedes at få klaret vores problemer med kloakken. Der er nu sat nye kloakrør op så det hele virker igen. Tusind tak til Allan, Flemming og Jari for indsatsen.

Vinterbadning ny bro

Vores aktive vinterbadere har nu fået tilladelse hos Kystdirektoratet til at opføre en ny helårs badebro ud fra sydsiden af Mosede Havn. Det næste skridt er nu at finde midler til at få den bygget og sat det hele i gang. Vi håber på at det kan ske i efteråret 2025.

Ny kajak

Vi har fået foræret en brugt havkajak af Jesper Hoff, der har en plads i kajakhotellet. Han har skiftet sin kajak ud med en nyere model og har tilbudt at roklubben kan overtage den gamle. Vi har takket ja til tilbuddet og kajakken vil snarest blive taget i brug. Vi takker mange gange for denne gave.

Nye tagbagebærer til kajak

Vi har indkøbt to sæt oppustelige tagbagagebærere som kan bruges på alle biler. De kan anvendes til at transportere 2 kajakker, hvis man skulle få lyst til at prøve et andet farvand end det daglige roområde. Vores kajaktrailer er også ved at blive gjort køreklar, men nogle gange kan det være nemmere at tage kajakkerne på taget. Tagbagagebærerne kan findes i skabet med langtursgrej i bådehallen.

Kim og Stine blev gift 31/8-24

Det er ikke en hverdags begivenhed, at vi har medlemmer der bliver gift, så da Stine og Kim annoncerede at de skulle giftes 31/8-24 gik vi straks i gang med at samle medlemmer som ville være med til at lave en æresport af årer ved kirken.

Der mødte 17 roere op og vi fik lavet en æresport med 16 årer og et flag. Vi ønsker Kim og Stine roligt farvand og held og lykke med samlivet fremover.

Holdsport

Vi anvender holdsport for at få en bedre styring af tilmeldingen til vores mange aktiviteter. Det giver især på tilmeldingen til roning i inrigger anledning til at nogen kan være tilbageholden med at tilmelde sig, hvis der er udsigt til at antallet af roere ikke går op, med muligheden for at danne hold.

Det skal understreges at holdsport endelig ikke skal betragtes som en begrænsning, og at det naturligvis stadig er således at man kan møde til en aktivitet uden at have tilmeldt sig på holdsport.

Det vil normalt altid være muligt at finde en løsning så alle kan komme på vandet, da mange bl.a. også kan ro i kajak. Det er primært ved 4 og 7 roere at det er et problem. Ved 4 roere kan løsningen med kajak ofte anvendes og ved 7 roere er der mulighed for at to kan tage ud i coastal.

Derfor hold dig ikke tilbage selvom antallet af tilmeldte på holdsport ikke ser gunstigt ud. Hvis du bliver inspireret til en rotur sidst på eftermiddagen, så mød op selvom du ikke er tilmeldt.

Bådelift

Vi har nu fået bestilt en halvelektrisk palleløfter, som gør det nemmere at få bådene ned og op fra hylderne. Den bliver leveret i løbet af den nærmeste tid og når den er klar til at blive taget i brug kan alle få en introduktion i anvendelsen af den hos Keld.

Aktiviteter i oktober måned:

Onsdag 2/10 kl. 19: Klubaften med fællesspisning

Mandage 7, 21 og 28/10 kl. 20 – 21: Svømning i Greve Svømmehal

Lørdag 26/10 kl. 9 – 12: nedtagning af bådebro og standerstrygning.

Fast roprogram

Aftenroning – mandag

Kajak – kl. 18.00 med hjælpeinstruktør (træning for K1 og K2)

Inrigger kl. 18.30 med instruktør

Aftenroning – onsdag

Kajak kl. 18.00 uden instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisningen bagefter

Inrigger kl. 18.30 med instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisning bagefter

Aftenroning – torsdag

Kajak med instruktør kl. 18.00

Inrigger med instruktør kl. 18.30

Formiddagsroning – tirsdag og torsdag

Inrigger kl. 09.00 uden instruktør

Morgenroning – tirsdag og fredag

Inrigger kl. 06.00 uden instruktør

Weekendroning – lørdag

Inrigger og kajak kl. 13.00 uden instruktør

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – August – 2 -2024

Klubaften med fællesspisning 21/8-24 aflyses

Vi har ændret programmet for vores klubaften med fællesspisning 21/8-24, så der kun er kaffe og kage til de fremmødte.

Årsagen hertil er at vi vil være sikre på at der er tid nok til at vi kan nå både den ekstraordinære generalforsamling og det vigtige medlemsmøde bagefter, med evaluering af udvalgsarbejdet som det vigtigste punkt.

For at være sikker på at der er kage nok til alle bedes I tilmelde Jer på holdsport om I kommer. Vores nabo Ishuset har desuden, som tak for lån af vores terrasse i lørdags, doneret is til alle fremmødte. Den bliver serveret sammen med kagen.

Medlemsmøde 21/5-24

Efter den ekstraordinære generalforsamling afholder vi det planlagte medlemsmøde. Fokus på mødet er evaluering af udvalgenes arbejde og funktioner, men der vil naturligvis også være plads til andre problemstillinger som fremlægges.

Tilmelding foregår som sædvanlig på holdsport.

Ungdoms søndag 25/8-24 kl. 14 – 16

Skal du være med til at prøve oplevelser på vandet i kajak, SUP board og inrigger og er du mellem 13 og 20 år så kom til ungdomssøndag 25/8. Du er velkommen til at tage dine kammerater fra skole og lign. med. Der er altid plads til en til som vil have sjov og fællesskab på vandet. Tilmelding sker på holdsport.

Arrangementet var oprindeligt planlagt til 18/8, men må udsættes en uge, da der er kursus for vores kajakinstruktører i den kommende weekend.

Sidste nyt vedrørende en ny helårsbadebro ved Mosede Havn

Vores aktive vinterbadere oplyser at de, de sidste måneder har  skrevet frem og tilbage med både Trygfonden og Kystdirektoratet og fået rettet ansøgningen om en ny badebro til efter Kystdirektoratets krav og anvisninger, så den er klar til at sende i høring.

Kystdirektoratet har svaret følgende: ”Vi har netop sendt jeres ansøgning vedr. Badebro ved Mosede havn, Greve Kommune i høring ved vores faste hørings- og orienteringsparter. Ansøgningen vil også kunne ses på vores hjemmeside i løbet af i dag under offentliggørelse. 

Høringsperioden er til den 1. september 2024. Indkomne høringssvar vil blive fremsendt til jer.”

Det betyder at vi kan forvente svar fra høringen i september 2024. Vi ser med spænding frem til resultatet og kan derefter komme videre i planlægningen.

Aktiviteter i august måned:

Søndag 25/8 kl. 14: Ungdoms søndag

Onsdag 21/8 kl. 18: Ekstraordinær generalforsamling og medlemsmøde.

Søndag 1/9 kl. 9: Fælles langtur på Roskilde Fjord

Fast roprogram

Aftenroning – mandag

Kajak – kl. 18.00 med hjælpeinstruktør (træning for K1 og K2)

Inrigger kl. 18.30 med instruktør

Aftenroning – onsdag

Kajak kl. 18.00 uden instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisningen bagefter

Inrigger kl. 18.30 med instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisning bagefter

Aftenroning – torsdag

Kajak med instruktør kl. 18.00

Inrigger med instruktør kl. 18.30

Formiddagsroning – tirsdag og torsdag

Inrigger kl. 09.00 uden instruktør

Morgenroning – tirsdag og fredag

Inrigger kl. 06.00 uden instruktør

Weekendroning – lørdag

Inrigger og kajak kl. 09.00 uden instruktør

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – August -2024

Klubaften med fællesspisning 7/8-24 kl. 19

Vi starter igen efter sommerferie med at holde vores klubaftener. Første gang bliver 7/8-24, hvor Mariann, med hjælp fra Kirsten, laver mad til os. På menuen står der Gyros med salat mm, tzatziki og fladbrød. Maden bliver tilberedt så den er glutenfri. Forinden bliver der lejlighed til at få en tur på vandet. Tilmeld dig til begge dele på holdsport.

Næste klubaften bliver lidt speciel, idet vi her har aflyst roning og i stedet starter med:

Ekstraordinær generalforsamling onsdag 21/8-24 kl. 18

Vi skal have valgt en ny kasserer idet vores kasserer gennem 4 år Michael Halvorsen er desværre nødsaget til, pga. helbredsmæssige årsager, at trække sig fra opgaven.

Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling blev sendt ud i juli måned med følgende dagsordenen:

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af sekretær
  4. Valg af suppleant
  5. Eventuelt

Sanne Møller har givet tilsagn om at modtage valg som kasserer. Sanne tiltrådte posten som sekretær i juni måned efter Curts udtræden af bestyrelsen og hun har tilkendegivet at hun er villig til samtidig beholde opgaven med medlemskartotek og kontingentopkrævning.

Hvis det sker vil posten som sekretær atter bliver ledig og derfor kan vi, når muligheden er tilstede, have valgt en ny, ligesom der også skal vælges en suppleant i stedet for Sanne.

Er det noget for dig at overtage sekretæropgaven, så kontakt Jens og få oplysninger om hvilke opgaver der er forbundet dermed. Det vil primært være at tage referater fra møder og være med til at lave dette nyhedsbrev.

Når vi er færdige med roklubbens generalforsamling går vi over til en

Ekstraordinær generalforsamling i Roklubbens Venner

Hvor Michael også er kasserer og skal afløses. Her har Sanne Møller også givet

tilsagn om at modtage valg. Desuden skal der vælges et nyt medlem til bestyrelsen efter at Curt Gyde Sørensen har meldt sig ud af Greve Roklub.

Når generalforsamlingerne er overstået håber vi at der kan blive tid til at holde det planlagte

Medlemsmøde

med fokus på evaluering af udvalgenes arbejde og funktioner og derefter afslutte med fællesspisning, hvor Mariann, også her med hjælp fra Kirsten, atter laver dejlig mad til os.

Tilmelding foregår som sædvanlig på holdsport.

Musik på terrassen 10/8-24 kl. 13-15

Vores nabo Ishuset har et musikarrangement lørdag 10/8. De plejer at have musikken stående ved Ishuset, men det er ikke muligt den dag pga. et større sejlerarrangement i havnen den dag.

De har derfor spurgt om musikerne kan stå på vores terrasse og spille i stedet, hvilket vi har sagt ja til. Kom forbi og få lidt underholdning på vej ud til en rotur.

Ungdoms Søndag 18/8-24 kl. 10 – 14

Skal du være med til at prøve oplevelser på vandet i kajak, SUP board og inrigger og er du mellem 13 og 20 år så kom til ungdomssøndag 18/8. Du er velkommen til at tage dine kammerater fra skole og lign. med. Der er altid plads til en til som vil have sjov og fællesskab på vandet. Tilmelding sker på holdsport.

Havnevagt 25 og 26/8-24

Vi har fået tildelt vores opgave med havnevagt, søndag 25. og mandag 26. august. Keld Nørmølle har brug for nogle som kan hjælpe ham med at løse opgaven. Hvis du er frisk til at tage en tørn fra kl. 23 til kl. 4 om morgenen en af disse dage så kontakt Keld på tlf. 40987047 og aftal nærmere.

Fællestur på Roskilde Fjord søndag 1/9-24

Turen var oprindeligt planlagt til 31/8, men andre begivenheder gør det nødvendigt at flytte turen til om søndagen.

Det gør dog ikke turen mindre interessant. Vi skal besøge vores naboklub Roskilde og ro en tur i deres daglige område. Det bliver en smuk tur forbi Boserup skov og mulighed for at runde Elleore, hvor der i sin tid blev optaget en film om savannen i Afrika.

Tag med og nyd naturen på en heldagstur, hvor vi nyder frokosten i det grønne. Det koster kr. 25 pr. person, idet Roskilde Roklub tager et gebyr på det beløb pr. sæde. Tilmeld dig allerede nu på holdsport.

Aktiviteter i august måned:

Onsdag 7/8 kl. 19: klubaften med fællesspisning

Søndag 18/8 kl. 10: Ungdoms søndag

Onsdag 21/8 kl. 18: Ekstraordinær generalforsamling og medlemsmøde efterfulgt af fællesspisning.

Søndag 1/9 kl. 9: Fælles langtur på Roskilde Fjord

Fast roprogram

Aftenroning – mandag

Kajak – kl. 18.00 med hjælpeinstruktør (træning for K1 og K2)

Inrigger kl. 18.30 med instruktør

Aftenroning – onsdag

Kajak kl. 18.00 uden instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisningen bagefter

Inrigger kl. 18.30 med instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisning bagefter

Aftenroning – torsdag

Kajak med instruktør kl. 18.00

Inrigger med instruktør kl. 18.30

Formiddagsroning – tirsdag og torsdag

Inrigger kl. 09.00 uden instruktør

Morgenroning – tirsdag og fredag

Inrigger kl. 06.00 uden instruktør

Weekendroning – lørdag

Inrigger og kajak kl. 09.00 uden instruktør

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – Juli – 2 -2024

Ekstraordinær generalforsamling onsdag 21/8-24 kl. 18

Vores kasserer gennem 4 år Michael Halvorsen er desværre nødsaget til, pga. helbredsmæssige årsager, at trække sig fra opgaven.

Der indkaldes derfor, i henhold til vedtægtens § 9, til ekstraordinær generalforsamling onsdag den 21. august 2024 kl. 18, med det formål at få valgt en ny kasserer. Dagsordenen er som følger:

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af sekretær
  4. Valg af suppleant
  5. Eventuelt

Bestyrelsen foreslår Sanne Møller bliver valgt som kasserer.

Sanne tiltrådte posten som sekretær i juni måned efter Curts udtræden af bestyrelsen og hun har tilkendegivet at hun er villig til at overtage opgaven som kasserer og samtidig beholde opgaven med medlemskartotek og kontingentopkrævning.

Det betyder at posten som sekretær atter bliver ledig og derfor skal vi have valgt en ny, ligesom der også skal vælges en suppleant i stedet for Sanne. Eventuelle interesserede kan kontakte Jens og få oplysninger om hvilke opgaver der er som sekretær.

Ekstraordinær generalforsamling i Roklubbens Venner 21/8-24

Michael er også kasserer i Roklubbens Venner og trækker sig også fra denne post. Der skal derfor også afholdes ekstraordinær generalforsamling i her med følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af bestyrelsesmedlem
  4. Eventuelt

Bestyrelsen foreslår Sanne Møller bliver valgt som kasserer.

Sanne er villig til at modtage valgt til posten. Curt Gyde Sørensen har meldt sig ud af Greve Roklub og kan derfor ikke længere være medlem af bestyrelsen for Roklubbens Venner. Der skal derfor vælges et nyt bestyrelsesmedlem.

Medlemsmøde og fællesspisning onsdag 21/8-24

Onsdag 21/8-24 var oprindeligt afsat til at holde medlemsmøde med fokus på evaluering af udvalgenes arbejde og funktioner og derefter afslutte med fællesspisning. Vi håber der stadig vil være tid til at holde medlemsmøde efter de ekstraordinære generalforsamlinger og at vi bagefter kan nyde den dejlige mad vi får serveret.

Energitjek af vores klubhus

Greve Roklub er blevet udvalgt af DFfR og DKK til at få et besøg af en energikonsulent og få foretaget et energitjek af vores klubhus. Vi skal i den forbindelse afholde et møde, hvor 5 andre ro- og kajakklubber kan deltage og få information om energiforbedringer.

Vi får besøg af en medarbejder fra Energitjenesten som vil gennemgå vores hus og derefter komme med forslag til forbedringer.

Mødet vil blive afholdt til oktober, hvor deltagere fra bestyrelsen og hus- og materialeudvalget deltager fra roklubbens side.

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – Juli 2024

Langtur på Københavns Kanaler lørdag 29/6

Ti friske roere drog afsted til Amager Roklub lørdag morgen og de havde en fantastisk tur rundt i Københavns havn. Der blev roet i alt 20 km og vejret viste sig fra den pæne side. Billederne, som er taget at Anja, taler for sig selv.

Man får lyst til at deltage og ærgrer sig over ikke at være med. Det kan der rådes bod på, for vi gentager turen 7/9-24, så skriv det i kalenderen allerede nu og tilmeld dig på holdsport. Vi satser på at vores kajaktrailer er brugbar til den tid, så kajakroerne også kan deltage.

Bådebroen

Røret er nu sat op på begge sider af broen, så det nu kan lade sig gøre at lægge til broen uden at komme ind under den. Der arbejdes på at få sat nyt træ på siderne af broen, herunder også lodrette stolper ned i vandet på det yderste stykke. Kontakt Keld Nørmølle hvis du har mulighed for at hjælpe med at få det til fungere.

Ungdomssøndag 23/6-24

Det var nødvendigt at flytte ungdomssøndagen en uge, da vejr og vand ikke var egnet til at lege på vandet 16/6. Heldigvis var forholdene helt i top ugen efter og der var god tilslutning til aktiviteten, selvom der jo altid er plads til flere.

Der blev prøvet kajak og SUP boards og det skabte glæde hos deltagerne. Vi ser frem til at der kommer flere når vi gentager det hele til august.

Skt. Hans aften i klubben

De friske fortsatte med en hyggelig aften i roklubben og tog en tur ud på vandet for at se på de mange bål der var langs kysten.

Ændring i bestyrelsen

Curt Gyde Sørensen har valgt at trække sig fra posten som sekretær i bestyrelsen. Det betyder at Sanne Møller som er suppleant overtager opgaven frem til den næste generalforsamling. Curt har efterfølgende meldt sig ud af Greve Roklub.

Opkrævning af kontingent

Der er sendt opkrævning af kontingent ud til betaling pr. 1/7-24. Det skal bemærkes at der ved den opkrævning er foretaget en regulering af kontingentet i forhold til vedtagelsen på den seneste generalforsamling.

Nye luft til luft varmepumper

Vi har endnu en gang modtaget gavmilde gaver fra Bent Hummelshøj. Denne gang drejer det sig om 2 luft til luft varmepumper som vi skal have sat op i bådehallen, så det bliver muligt at holde den frostfri til vinter. Vi takker mange gange for den flotte hjælp.

Medlemsmøde onsdag 21/8-24 kl. 17.30

Vi vil gerne invitere alle medlemmer og især de som er aktive i et udvalg til at evaluere forløbet af rosæsonen indtil nu samt høre om ideer til hvordan vintersæsonen skal være. Skriv det ind i kalenderen allerede nu og tilmeld dig på holdsport. .Skal du også deltage i den efterfølgende fællesspisning skal du tilmelde dig særskilt hertil. Instruktion og aften roning er aflyst pga. smødet.

Problemer med kloakken

Der arbejdes stadig på sagen med vores kloak, så vi må have tålmodighed lidt endnu.

Indtil det er i orden igen må vi benytte toilettet på havnen. Nøgle dertil hænger på opslagstavlen bag computeren.

Det er fortsat muligt at benytte bade faciliteterne.

Ny nøgle til klubhuset

Låsen i døren til i klubhuset er skiftet 24/5-24. Du kan få byttet din gamle nøgle til en ny. Kontakt Carsten eller Jens og få en ny nøgle.

Aktiviteter i juli måned:

Der er ingen fastlagte aktiviteter i juli måned pga. sommerferien, men du vil altid kunne samle nogle rovenner og tage på en tur udover de faste rotider.

Fast roprogram

Aftenroning – mandag

Kajak – kl. 18.00 med hjælpeinstruktør (træning for K1 og K2)

Inrigger kl. 18.30 med instruktør

Aftenroning – onsdag

Kajak kl. 18.00 uden instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisningen bagefter

Inrigger kl. 18.30 med instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisning bagefter

Aftenroning – torsdag

Kajak med instruktør kl. 18.00

Inrigger med instruktør kl. 18.30

Formiddagsroning – tirsdag og torsdag

Inrigger kl. 09.00 uden instruktør

Morgenroning – tirsdag og fredag

Inrigger kl. 06.00 uden instruktør

Weekendroning – lørdag

Inrigger og kajak kl. 09.00 uden instruktør

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – Juni 2024

Åbent hus og bådedåb

Det var en fantastisk dag med åbent hus, hvor Annette navngav vores nye robåd. Den hedder Karlslunde. Der var mange som fik en prøvetur i både inrigger og kajak. Tak til alle som hjalp til med få det til at fungere.

Vi skal også takke Nordea Fonden, Sparnordfonden, Friluftsrådet og Greve Kommune for, at de med deres støtte, har gjort det muligt for os at anskaffe den flotte båd.

Jens og Jari hentede båden i Vejle fredag 24/5 og fik den sikkert frem til roklubben. Billederne fra dagen viser tydeligt hvor dejlig en dag det var.

Greve Sommerfestival ved Borgerhuset

Greve Roklub havde i år en stand ved Greve Sommerfestival for at gøre reklame for vores klub. Der var mange besøgende og vi viste vores nye inrigger frem. 1000 tak til alle der var med, kom forbi og ikke mindst lånte alt grejet ud til en forrygende fest i dag på sommerfestival.

Vi har i den grad hygget os og givet folk sved på panden og mange lysten til at komme forbi vores klub 👏🥳🇩🇰

Fællesspisning onsdag 12 og 26/6-24 kl. 19

På onsdag laver Mariann marinerede spareribs og grønsager på grillen samt salat. Så skal du være med til fællesspisning så tilmeld dig på holdsport eller send en sms til Jens på 21557649.

Det bliver som sædvanlig en hyggelig aften med god mad så der er ingen grund til at holde sig tilbage. Og hvis du skal have samvittigheden i orden kan du tage en dejlig rotur inden vi spiser. Her starter vi kl. 17.

Næste fællesspisning inden sommerferien bliver 26/6. Menuen vil blive meldt ud ca. 1 uge før på vores Facebook side.

Skt. Hans aften 23/6-24 kl. 18.

Traditionen tro så bliver der tændt op for grillen til Skt. Hans, hvor du selv medbringer det som skal grilles. Når maden er spist er det tid at tage en tur på vandet og så på de mange bål der bliver tændt på stranden. Tilmeld dig på holdsport hvis du vil have den oplevelse med.

Ungdoms søndag 16/6-24 kl. 10

Gitte og Anja inviterer vores unge medlemmer til en aktiv søndag i Greve Roklub og de er velkomne til at tage deres venner med. Kom og oplev et fællesskab både på land og vand. Tilmelding foregår på holdsport under rubrikken øvrige aktiviteter.

Langtur på Københavns Kanaler lørdag 29/6-24 kl. 9

Skal du med på en de mest eftertragtede langture så tilmeld dig på holdsport. Turen er både for kajak og inrigger roere. Vi låner både i Amager Ro- og Kajakklub og tager på kanalrundfart gennem Frederiksholms Kanal, forbi Thorvaldsens museum og Christiansborg. Derfra går turen videre forbi Nyhavn og Langelinie til Trekroner, hvor vi spiser de medbragte klemmer. Når maven er fyldt går turen tilbage bag om operaen og til Christianshavn Kanal, hvor vi skal have kaffe og kage, og herfra videre til ARK. Det er en tur som giver mange oplevelser og hvor man kan prøve alle sine færdigheder indenfor roteknik og kommandoer. Tilmeld dig på holdsport.

Tillykke

Kim, Gitte, Jari og Stine har a,lle bestået IPP2 kurset og er dermed blevet flere om at instruere nye kajakroere til IPP1 og IPP2 niveau. Det er dejligt at vi er kommet så langt at vi igen kan oplære interesserede i at ro kajak.

Greve Roklub på Instagram

Vi har nu fået en profil på Instagram, hvor du kan lægge billeder og historier op om dine oplevelser på vandet og i Greve Roklub i det hele taget. Det er meningen at det skal være et vindue ud til omverdenen, hvor vi kan vise de mange glæder der er ved rosporten i almindelighed og Greve Roklub i særdeleshed.

Bådebroen

Keld Nørmølle er i gang med at få gjort vores bådebro mere sikker at lægge til ved. Hvis du har gode forslag og tid til at give en hånd med må du meget gerne kontakte Keld herom.

Problemer med kloakken

Kloakrøret under huset ikke er gået fra hinanden, så det har været nødvendigt at lukke for begge toiletter. Allan er i gang med at få det repareret eller fornyet, afhængig af hvad der er muligt. Indtil det er i orden igen må vi benytte toilettet på havnen. Nøgle dertil hænger på opslagstavlen bag computeren.

Det er fortsat muligt at benytte bade faciliteterne.

Ny nøgle til klubhuset

Låsen i døren til i klubhuset er skiftet 24/5-24. Du kan få byttet din gamle nøgle til en ny. Kontakt Carsten eller Jens og få en ny nøgle.

Aktivitetskalenderen for maj/juni:

Lørdag 8. juni kl. 10 – Roskoledag

Lørdag 8. juni kl. 18 – Sommerfest

Onsdag 12. juni kl. 19 – klubaften med fællesspisning

Søndag 16. juni kl. 10 – ungdoms søndag

Søndag 23. juni kl. 18 – Skt. Hans med fællesspisning og kig på bålene

Onsdag 26. juni kl. 19 – klubaften med fællesspisning

Lørdag 29. juni kl. 9 – fællestur til Københavns havn og kanaler.

Fast roprogram

Aftenroning – mandag

Kajak – kl. 18.00 med hjælpeinstruktør (træning for K1 og K2)

Inrigger kl. 18.30 med instruktør

Aftenroning – onsdag

Kajak kl. 18.00 uden instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisningen bagefter

Inrigger kl. 18.30 med instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisning bagefter

Aftenroning – torsdag

Kajak med instruktør kl. 18.00

Inrigger med instruktør kl. 18.30

Formiddagsroning – tirsdag og torsdag

Inrigger kl. 09.00 uden instruktør

Morgenroning – tirsdag og fredag

Inrigger kl. 06.00 uden instruktør

Weekendroning – lørdag

Inrigger og kajak kl. 09.00 uden instruktør

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – Maj – 2 2024

Åbent hus og bådedåb lørdag 25. maj 2024 kl. 10 – 14

Vores nye båd bliver hentet 24/5-24 så den er klar til at blive døbt når vi har åbent hus.  

Vi har bestilt fremragende vejr og håber at mange af medlemmerne møder op til den festlige dag, hvor vi serverer ’bobler’ til alle fremmødte.

Vi håber også at der vil komme mange nysgerrige forbi som vi kan gøre interesserede i vores dejlige sport og give en prøvetur på vandet.

Tag dine venner og familie med.

Ny nøgle til klubhuset

Låsen i døren til i klubhuset bliver skiftet 24/5-24. Du kan få byttet din gamle nøgle til en ny, når du kommer til åbent hus og bådedåb 25/5. Hvis du ikke kan komme den dag, så kontakt Carsten eller Jens og få en ny nøgle.

Oprydning i bådehal og klubhus

Onsdag 15/5-24 var vinden ikke i sit gode lune, så det var ikke muligt at komme på vandet inden vi skulle have klubaften.

I stedet benyttede vi tiden på at få ryddet op i bådehal og klubhus, så det hele står indbydende og klart til vores åbent hus-arrangement. Vi fik også gjort plads til den nye båd.

Tak til de mange flittige hænder der altid er parate til at hjælpe til.

Vi mangler nu at få gjort bådebroen helt færdig. Der skal sættes noget nyt træ på siderne så bådene ikke kommer til skade, ligesom vi skal have sikret at man ikke kommer ind under broen når der lægges til den.

Greve Sommerfestival lørdag 1/6-24 ved Borgerhuset

Greve Roklub har i år en stand ved Greve Sommerfestival for at gøre reklame for vores klub. Curt og Anja står for arrangementet men der er brug for nogle flere som kan være tilstede i løbet af dagen. Det hele starter kl. 9 i roklubben med at samle grejet sammen og tage til Borgerhuset. Selve festivalen foregår i tidsrummet fra kl. 11 til 17. Der bliver lavet konkurrencer på romaskiner mv. Kontakt Anja og Curt og hør mere.

Sommerfest lørdag 8/6-24 kl. 18

Vi gentager succesen fra sidste års sommerfest. Du tager selv det med du vil spise og kan forberede det på grillen (kød, fisk, vegetar). Klubben serverer kartoffelsalat, en grøn salat og hvidløgsbrød.

Deltagerprisen er kr. 25 (børn under 15 år – gratis). Hvis du vil med så tilmeld dig på holdsport og send 25 kr. til Katja på mobile pay tlf. 23 34 14 21.

Drikkevarer sælges til rimelige priser.

Efter vi har spist den dejlige mad er der selskabslege og dans.

Vi ses.

Roskole 8/6-24 kl. 10 – 14

Inden sommerfesten er der roskole for nye medlemmer. Her får du lært mere om roningens glæder og skulle gerne kunne nå så langt at det bliver muligt at deltage i de mange aktiviteter på vandet bagefter. Tilmeld dig på holdsport.

Støtte til Greve Roklub

Hempelfonden har doneret kr. 10.000 til roklubben. Pengene skal bruges til indkøb af nye pagajer som passer til mindre roere. Desuden får vi nogle redningsveste med Hempelfondens logo på. Vi takker mange gange for denne uvurderlige hjælp.

Derudover har Anja og Gitte søgt Sparnord Fonden om kr. 10.000 til ungdomsarbejde og uddannelse af kajakinstruktører.

Problemer med kloakken

Vores kloak ved bad og toiletter virker ikke så godt. Det hænger formentlig sammen med at hældningen på kloakrøret under huset ikke er så stor samtidig med at det hænger frit. Allan vil samle et eksperthold som ser nærmere på hvad der kan gøres.

Under alle omstændigheder opfordres alle til at bruge stort skyl så der kommer mere flow på.

Praktisk oplysning

Keld beder om at medlemmerne kontakter ham telefonisk eller pr sms på 40 98 70 47 når de konstaterer at der mangler kaffe, te, affaldsposer mv., så han kan fylde lagrene op.

Nyt fra bestyrelsens møde 13/5-24

  • I forbindelse med konstitueringen af bestyrelsen er det aftalt at Anja får ansvaret for vinteraktiviteter.
  • Bådebroen skal monteres færdig, med beskyttelse af træ på siderne mm, så bådene ikke kommer til skade. Keld og Allan vil sammen med hus og materialeudvalget stå for dette.
  • Det aftales det at vi skal have en platform på Instagram, hvor vi kan komme ud til flere end på Facebook. desuden beholder vi den åbne Facebook side indtil videre og bruger den noget mere til at fortælle om hvad der foregår i klubben. Facebook gruppen Greve Roklub vi er medlemmer bevares til vores interne kommunikation. Allan vil tage ovenstående med til digitaliseringsudvalget.
  • Jens vil indkalde alle udvalg til opfølgning af forløbet inden starten på vintersæsonen. Mødet arrangeres 21/8-24 i forbindelse med en klubaften med fællesspisning. Udover udvalgsmedlemmer inviteres alle øvrige medlemmer til at deltage.
  • Keld vil undersøge nærmere angående anskaffelse af en palleløfter. Vi har en udgangspris på kr. 14000 plus moms. Vi skal sikre os at palleløfteren kommer fra et dansk firma og ikke bliver sendt fra Kina eller andet, så der følger ekstra omkostninger til told med.
  • Bådvognen til den nye båd er leveret og Allan vil finde en løsning på forlængelse af hyldeknægtene så de passer til en båd der står på en bådvogn. Arbejdet kan laves af BHS smed i Karlslunde.
  • Det aftales at vi indtil videre flytter Hedebo op så den nye båd kan ligge mellem den og Granhaugen. Det betyder at der skal findes en anden placering til SUP boardene.
  • Endelig aftales det at der skal foretages mærkning på bådvognene hvor de skal løftes med liften og ligeledes laves mærkning på gulvet hvor vognen skal stå når den løftes for at komme ordentligt på plads.
  • Den nye båd bliver hentet fredag 24/5-25 i Vejle af Holte Roklub som også skal have en ny båd. De bruger vores trailer og vi deles om udgiften. Allan vil sørge for at have bogstaver klar til at sætte navn på lørdag formiddag.
  • Vi får skiftet låsen til hoveddøren 24/5-24 til en mere sikker lås end den nuværende. Vi har købt 150 nye nøgler til låsen. Medlemmer med en gammel nøgle kan bytte den med en ny når vi har åbent hus 25/5-24. De medlemmer som ikke kan komme den dag kan kontakte Carsten eller Jens og få byttet nøglen. Det skal registreres hvem der får en ny nøgle.
  • Næste møde i bestyrelsen aftales til mandag 2/9-24 kl. 19 og
  • Der holdes opfølgningsmøde med udvalgene samt medlemsmøde onsdag 21/8-24 kl. 17.30.

Aktivitetskalenderen for maj/juni:

Lørdag 25. maj kl. 10 -14 – åbent hus og bådedåb

Onsdag 29. maj kl. 19 – klubaften med fællesspisning

Lørdag 1. juni kl. 9 – 17 – Greve Sommerfestival ved Borgerhuset

Lørdag 8. juni kl. 10 – Roskoledag

Lørdag 8. juni kl. 18 – Sommerfest

Onsdag 12. juni kl. 19 – klubaften med fællesspisning

Søndag 16. juni – ungdoms søndag

Søndag 23. juni kl. 18 – Skt. Hans med fællesspisning og kig på bålene

Onsdag 26. juni kl. 19 – klubaften med fællesspisning

Lørdag 29. juni kl. 9 – fællestur til Københavns havn og kanaler.

Fast roprogram

Aftenroning – mandag

Kajak – kl. 18.00 med hjælpeinstruktør (træning for K1 og K2)

Inrigger kl. 18.30 med instruktør

Aftenroning – onsdag

Kajak kl. 18.00 uden instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisningen bagefter

Inrigger kl. 18.30 med instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisning bagefter

Aftenroning – torsdag

Kajak med instruktør kl. 18.00

Inrigger med instruktør kl. 18.30

Formiddagsroning – tirsdag og torsdag

Inrigger kl. 09.00 uden instruktør

Morgenroning – tirsdag og fredag

Inrigger kl. 06.00 uden instruktør

Weekendroning – lørdag

Inrigger og kajak kl. 09.00 uden instruktør

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – April 2024

Ekstraordinær generalforsamling lørdag 20/4-2024 kl. 10

På ordinære generalforsamling 2/3-24 blev regnskabet for 2023 og budgettet for 2024 ikke vedtaget. Det blev besluttet at der afholdes en ekstraordinær generalforsamling med disse punkter på dagsordenen. Desuden fik vi ikke valgt et nyt medlem til bestyrelsen samt en suppleant.

Referat fra generalforsamlingen vedlægges dette nyhedsbrev. Her kan du også læse at forslaget om forhøjelse af kontingentet i 2024 blev vedtaget. Desuden vedlægges det reviderede regnskab samt et nyt budgetforslag, hvor den vedtagne ændring af kontingentet er indregnet.

På baggrund af ovenstående indkaldes dermed jfr. vedtægtens § 9 stk. 1 til ekstraordinær generalforsamling lørdag 20/4-24 kl. 10 med følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent
  2. Forelæggelse af regnskab for 2023
  3. Godkendelse af budget for 2024
  4. Valg af et medlem til bestyrelsen
  5. Valg af en suppleant
  6. Eventuelt

Der serveres kaffe/te og kage til de fremmødte. Tilmelding sker på holdsport.

Generalforsamling i Roklubbens Venner lørdag 20/4-2024

Vennernes generalforsamling blev udsat til lørdag 20/4-24 idet regnskabet ikke kunne forelægges. Dagsordenen er som tidligere udsendt.

Konstituering af bestyrelsen

Efter generalforsamlingen 2/3-24 består bestyrelsen indtil videre af følgende:

  • Formand: Jens Revall
  • Kasserer: Michael Halvorsen
  • Sekretær: Curt Gyde Sørensen
  • Bestyrelsesmedlem: Kim Boyborg
  • Bestyrelsesmedlem: Allan Dalager Pedersen
  • Bestyrelsesmedlem: Keld Nørmølle

Den sidste bestyrelsespost er vakant ligesom posten som suppleant også er vakant.

Bestyrelsen har efterfølgende konstitueret sig som følger:

Jens tager sig af repræsentation af klubben og udarbejder dagsorden og har ansvar for udsendelse af nyhedsbreve mv., samt hjemmesiden.

Michael fører klubbens regnskab og har styr på økonomien.

Curt har ansvar for medlemskartotek og kontingentopkrævning og laver referat fra bestyrelsens møder samt indgår i arbejdet med udarbejdelse af nyhedsbreve.

Kim har ansvar for aktiviteter på vandet – fungerer som rochef – og er som medlem bindeled til tur- og aktivitetsudvalget, hvor de praktiske opgaver løses.

Allan har ansvar for klubhusets drift og vedligeholdelse og er medlem af hus og materiealeudvalget som bidrager til løsning af de praktiske opgaver. Allan er desuden ansvarlig for digitalisering og med i digitaliseringsudvalget.

Keld har ansvar for materiellet (robåde og kajakker mv) drift og vedligeholdelse og for bådebroen, herunder op- og nedtagning, samt for roklubbens deltagelse i havnens vagtordning. Keld er medlem af hus og materialeudvalget som bidrager til løsning af de praktiske opgaver.

Allan og Keld indgår i et samarbejde om de ting som overlapper hinanden indenfor deres områder.

Hvis vi for valgt et nyt medlem til bestyrelsen skal vedkommende kan have ansvar for vinteraktiviteter og sociale aktiviteter samt evt. ungdomsarbejde.

Standerhejsning lørdag 6/4-2024 kl. 12

Foråret er godt på vej og det kribler i enhver roer for at komme på vandet og nu sker det endelig. Lørdag 6/4-24 kl. 12 bliver standeren hejst og så er rosæsonen 2024 officielt åbnet. Mød op og vær med – du kan måske også allerede samme dag få den første rotur. Arrangementet slutter af med at der bliver lagt pølser på grillen.

Aktivitetsplan

Tur og aktivitetsudvalget har lavet en flot plan over de aktiviteter som vi i hvert fald skal have i den kommende rosæson. Planen vedlægges dette nyhedsbrev og bliver også sat op på opslagstavlen i klubben. Der er planlagt flere fællesture til andre rofarvande. Læs den igennem og find allerede nu de aktiviteter du gerne vil med på og skriv dem ind i kalenderen så du ikke går glip af dem.

Korttursstyrmandskursus

Greve Roklub inviterer alle interesserede inrigger-roere til at uddanne sig til korttursstyrmænd.

HVORFOR

Korttursstyrmænd er med til at styrke aktiviteten i klubben. Det giver fleksibilitet og større frihed for den enkelte. Man lærer mange spændende ting om det at være roer og at være på vandet.

HVAD

Kurset er gratis og afholdes i klubben af klubbens instruktører. Pensum er delvist lavet af DFfR og er en del af uddannelsen på vej til langtursstyrmand, hvis man senere skulle få lyst til det. Når man har gennemført kursets teoretiske del og praktiske prøve, kan bestyrelsen tildele korttyrsstyrmandsret. En korttursstyrmand må tage frigivne roere på tur i klubbens lokalfarvand.

HVEM

Man skal gerne have roet i et par år og være klar til at tage ansvar for andre mennesker. Der kræves ikke nogle forudgående kundskaber udover almindeligt overblik og evne til at træffe beslutninger og kommunikere dem klart. Det er en fordel, hvis man mener at kunne de fleste kommandoer.

HVORNÅR

Lørdag 4. maj kl 9-15 (ca): Teoretisk del

Søndag 5. maj kl 9-15 (ca): Praktisk del.

Om søndagen vil vi starte med en opsummering af de vigtigste punkter fra teorien. Denne del er især målrettet kursister fra sidste år, som gerne vil have en opfrisker. Nye kursister kan vælge at springe dette over. (9.00-10.00) Herefter ca en time med materiel og knob. (10.00-11.00) Så tager vi på vandet og spiser en frokost undervejs. Her laves øvelser og små overraskelser. Der indgår også en landgang på strand. (11.00-15.00)

MEDBRING

Madpakke, drikkedunk Rotøj og vadesko Skiftetøj

Carsten

Køkkenprojektet

Som det fremgår af disse billeder er vi næsten færdige med renoveringen af vores køkken. Der mangler lamper og lidt finish. Generelt er det blevet fantastisk flot og der skal lyde en stor tak til de mange flittige medlemmer som har lagt mange arbejdstimer i at nå dette resultat. Vi kan nu se frem til mange gode kreationer af mad i den kommende tid.

Fællesspisning onsdag 3. april 2024 kl. 19

Fællesspisningen har været aflyst nogle gange imens køkkenet er blevet renoveret, men nu hvor det er ved at være færdigt kan vi atter indbyde til spisning og hygge. Den første klubaften med fællesspisning bliver 3. april kl. 19, hvor det denne gang er Curt som har kastet sig over madlavningen. Curt serverer sporvognskål, med brød og salat til. Tilmeld dig på holdsport og kom og vær med til at indvie køkkenet.

Svømmeprøve

Du kan nå det endnu – aflægge svømmeprøve – så du er klar til at komme på vandet og være sikker på at du også kan klare dig, hvis uheldet er ude.

Vi har svømning til udgangen af april måned om mandagen, dog undtaget 25/3 og 1/4 hvor der er lukket pga. påsken.

Aktivitetskalenderen for april:

Svømning hver mandag kl. 20

Opsætning af bådebro 23/3-24 kl. 9

Klubaften med hyggeligt samvær og strik og spil onsdagene 6, 20 og 27/3 kl. 19

Klubaften med fællesspisning onsdag 3/4 24 kl. 19

Standerhejsning lørdag 6/4-24 kl. 12

Klubaften med fællesspisning onsdag 17/4-24 kl. 19

Ekstraordinær generalforsamling lørdag 20/4-24 kl. 10 i klubhuset og generalforsamling i Roklubbens Venner.

Fra 6. april 2024

Aftenroning – mandag

Kajak – kl. 18.00 med hjælpeinstruktør (træning for K1 og K2)

Inrigger kl. 18.30 med instruktør

Aftenroning – onsdag

Kajak kl. 18.00 uden instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisningen bagefter

Inrigger kl. 18.30 med instruktør, dog kl. 17.00 ved fællesspisning bagefter

Aftenroning – torsdag

Kajak med instruktør kl. 18.00

Inrigger med instruktør kl. 18.30

Formiddagsroning – tirsdag og torsdag

Inrigger kl. 09.00 uden instruktør

Morgenroning – tirsdag og fredag

Inrigger kl. 06.00 uden instruktør

Weekendroning – lørdag

Inrigger og kajak kl. 09.00 uden instruktør

Jens Revall

NYT FRA GREVE ROKLUB – Marts – 2024

Generalforsamling i Greve Roklub og Roklubbens Venner lørdag 2/3-2023 kl. 10

Husk vi har generalforsamling 2/3-24 kl. 10. Det foregår i roklubben. Dagsorden med forslag om forhøjelse af kontingentet, årsberetning for 2024 er sendt ud. Regnskab og budgetforslag vil blive sendt ud hurtigst mulig

Efter generalforsamlingerne er Roklubbens Venner vært for en let frokost. Den består i år af pølser på grillen med hjemmelavet kartoffelsalat, da vi ikke kan være sikre på at det nye køkken er fuldt funktionsdygtigt inden 2/3-24. Tilmeld dig til frokosten på holdsport, så vi er sikre på at der er mad nok til alle.

Det skal bemærkes at der skal vælges to nye medlemmer til roklubbens bestyrelse, idet Carsten Lemann Bunch ikke genopstiller til posten som rochef samt at Sussie Munch fratrådte bestyrelsen i efteråret, hvorfor der skal vælges en ny sekretær for 1 år.

Køkkenprojektet

Vi er kommet langt med køkkenet. Flemming og Flemming (Quist og Lux) har lagt et flot klikgulv i køkken og mellemgang og Flemming L. har sat strøm og kontakter op til det nye køkken. Desuden er væggene blevet spartlet og der er sat glasvæv op som er blevet malet. Køkkenelementerne er samlet og klar til at blive sat på plads. Så vi kan begynde at se afslutningen.

Det er fantastisk at vi har så dygtige og flittige medlemmer som kan lave dette arbejde. Uden deres indsats ville det aldrig være muligt at få den slags forbedringer af vores klubhus.

Der er, som nævnt, stadig noget arbejde tilbage, så hvis du har tid og mulighed for at give en hånd med, så er du mere end velkommen.

Nye gryder

Der er opstået et lidt specielt problem i forbindelse med renoveringen af vores køkken. Vi fik jo et pænt køkken inkl. hårde hvidevarer og her opstår problemet, idet det nye komfur er med induktion. Det betyder at de mange gode og store gryder vi har ikke anvendes på det nye komfur. Vi har to gode pander som kan anvendes, men vi vil komme til at mangle gryder.

Er vi så heldige, at der blandt vores medlemmer er nogle som har gryder beregnet til induktions komfur de ikke bruger, så må de meget gerne komme i brug i roklubben.

Donationer til Greve Roklub

Vi har i 2023 fået en gave/donation på kr. 8000 med bemærkning om at pengene skal anvendes til vedligeholdelse og fornyelse i Greve Roklub. Desuden har Bent Hummelshøj doneret et nyt armatur til vores køkken. Vi kan ikke takke nok for den støtte som vi modtager og pengene kommer jo til stor hjælp i forbindelse med renoveringen af køkkenet.

Troldevandring flyttet til 9/3-24 kl. 10

Næste tur går til Hvidovre hvor vi skal finde Bakketop Trine. Datoen var flyttet til 24/2-24 med start kl. 10, med mindre der skal laves køkken. Som beskrevet ovenfor er der stadig noget arbejde tilbage på køkkenet. Desuden er der pt. så mudret i området omkring Bakketop Trine, pga. den megen regn der er faldet, at det ikke vil være en fornøjelse at gå i det område pt.

Turen udskydes derfor til 9/3-24. Så du kan sagtens være med til både aktiv lørdag, ved en travetur og ved køkkenprojektet.

Fællesspisning 6/3-24 ændres

Køkkenprojektet har taget noget længere tid end vi oprindeligt havde forventet. Til gengæld bliver det flot og sikkert og betydeligt bedre end det vi havde.

Det betyder også at vi har valgt at aflyse fællesspisningen 6/3-24 og i stedet have almindelig klubaften med strik og spil. Det betyder at første klubaften med fællesspisning bliver 3. april 2024 kl. 19.

8GP næste runde er 13/3-24

Runden i februar blev afsluttet 14/2, hvor the oar-some ladies roede. Desuden har mixholdene i forskellige aldersklasser også gennemført 4 gange 2000 m.

Resultaterne kan findes på 8gp.dk.

Næste runde i marts måned afvikles onsdag 13/3 kl. 19. Her skal der roes 4 gange 15 minutter.

Opsætning af bådebro lørdag 23/3-24 kl. 9

Vi nærmer os så småt forår og start på rosæsonen. Vi har standerhejsning lørdag 6/4-24 kl. 12 og forinden skal vi have gjort bådebroen klar. Det er fastsat til lørdag 23/3-24 fra kl. 9, så vi kan få det klaret inden påskeugen, og hvis det viser sig at der skal bruges mere end 1 dag, så er der tid til få det hele klaret inden standerhejsningen.

Tilmeld dig på holdsport.

Svømmeprøve

Du skal kunne svømme, når du ror i Greve Roklub – det er faktisk et krav. 300 m for inriggerroere og 600 m, hvis du ror i kajak.

Via dit medlemskab kan du hver mandag kl. 20.00 svømme i Greve Svømmehal.

For kr. 50,- kan du svømme hver mandag helt frem til medio april. Det er vildt billigt, en enkelt gang svømning koster ellers kr. 74,-!

Kontakt Lene Petersen på tlf. 21270781 for køb af et grønt svømmebånd, så du kan komme ind.

Så mød frem og træn med andre gode medlemmer, så vi kan vise hinanden, at vi kan klare kravene. Det skylder vi hinanden, når vi skal på vandet sammen.

Husk på at instruktører og styrmænd påtager sig et ansvar for alle i båden, hver eneste gang vi skal på vandet.

Vis ansvar overfor dig selv og dine klubkollegaer.

Ny båd forsinket

Vi havde fået lovning på at vores nye båd skulle være klar til levering inden 1. april 2024, men forskellige omstændigheder har betydet at den først kan leveres 1/5-24. Det betyder at vi må have lidt tålmodighed med at kunne tage den i brug. Navngivningen forventes at finde sted i forbindelse med vores åbent hus-arrangement.

Aktivitetskalenderen for marts:

Svømning hver mandag kl. 20

Ro-yoga hver mandag kl. 17 – undtagen 26/2-24

Funktionel træning hver tirsdag kl. 19

Ro-spinning med instruktør hver torsdag kl. 18 og 19 samt hver tirsdag og torsdag kl. 10 uden instruktør.

Generalforsamling lørdag 2/3-24 kl. 10 i klubhuset

Køkkenprojekt 24/2-24 kl. 9

Aktiv lørdag 9/3-24 kl. 10

8GP onsdag 13/3-24 kl. 19

Opsætning af bådebro 23/3-24 kl. 9

Klubaften med hyggeligt samvær og strik og spil onsdagene 6, 20 og 27/3 kl. 19

Klubaften med fællesspisning onsdag 3/4 24 kl. 19

Standerhejsning lørdag 6/4-24 kl. 12

Jens Revall

Årsberetning for Greve Roklub 2023

Det første arrangement udover de faste aktiviteter var nytårskuren. Her fik vi besøg af repræsentanter for SparNord, som overrakte et bevis på SparNord Fondens donation på kr. 50.000. Det var en dejlig gave som gjorde det muligt for os at bestille en ny 2-årers inrigger.

Desuden kunne vi overrække Flidspokalen til Flemming Lux som tak for den indsats han har vist dels ved at være meget aktiv, men også ved at tage initiativer til forbedringer af klubbens forhold mv. Lene Petersen og Keld Mortensen fik en flaske Crement de Limoux som en anerkendelse, ikke alene for deres indsats i 2022, men også for det store arbejde de har udøvet igennem flere år.

Generalforsamlingen

Generalforsamlingen blev afholdt 4. marts og her blev Ingrid Madsen, efter 4 år i bestyrelsen, afløst af Sussie Munch som sekretær. Der var ikke nogen der meldte sig til at overtage posten som formand, hvorfor Jens Revall indvilgede i at tage en periode mere, med mulighed for at kunne blive afløst allerede efter 1 år. Desuden blev Kim Boyborg og Allan Dalager Pedersen genvalgt.

Sussie Munch måtte desværre i efteråret kaste håndklædet i ringen og trække sig fra opgaven som sekretær. Ingrid Madsen indvilgede i at klare opgaven med medlemsregistrering og kontingt opkrævning resten af perioden indtil næste generalforsamling.

8GP

Vi deltog i DFfR´s vinter Grand Prix med 4 hold og de klarede sig godt i turneringen mod de andre klubber. Bedst klarede vores damehold i gruppen 35+ bestående af Gitte, Tanja, Gry og Katja, med Maria som coach. De vandt deres gruppe. Det vigtigste var dog ikke placeringen, men den glæde der er ved at prøve kræfter og motionere på en anden måde end sædvanligt.

Støtte til roklubben

Som tidligere anført modtog vi en donation fra Sparnord Fonden på kr. 50.000. Vi fik også støtte fra DIF/DGI’s puljemidler på kr. 15.000 som er blevet brugt, sammen med egne midler, til at anskaffe 4 kajakker. Det er en fantastisk hjælp at vi får den støtte. Det er det som gør det muligt, at vi kan forny og forbedre vores forhold i klubben.

Nye kajakker

De nye kajakker er blevet indkøbt i løbet af foråret og kunne tages i brug ved starten af sæsonen. Der skal i den forbindelse rettes en stor tak til Gitte Lund Christensen, som har været drivkraften i forløbet. Det er i den forbindelse også lykkedes at få solgt nogle af de kajakker som vi ikke brugte så meget. Vi har dermed fået gjort vores flåde af kajakker bedre og mere varieret så der er en kajaktype til nybegynderne, de lettere øvede og de rutinerede.

Kajakkerne blev navngivet i forbindelse med et sommerarrangement i starten af august, hvor Katja, Gitte, Curt og Kim forestod navngivningen.

Kajakkerne fik følgende navne:

VIDAR, som blev navngivet at Curt, står for den sejrrige, den vidt herskende og tavse.

IDUN, som blev navngivet af Gitte, står for den fornyende, ejer de gyldne livsæbler som holder aserne og asynjerne unge og friske.

FRIGG, som blev navngivet af Katja, står for den elskede asynje, gift med Odin. Gud for kilder, den fri natur, ægteskabet og fødende kvinder.

BALDER, som blev navngivet af Kim, står for den stærke og smukke, lyser og rene søn af Frigg og Odin. Gud for retsvæsen.

Foruden de nye kajakker har vi også fået uddannet 5 kajakroere til IPP 3 niveau. Det betyder at de kan hjælpe med instruktion og at de med endnu et kursusforløb kan træde til som instruktører.

Aktivitet på vandet

Vi havde stor tilslutning til vores åbent hus-arrangement, men desværre var vejrguderne ikke i godt humør den dag, så det var ikke muligt at få en prøvetur. Heldigvis var flere parate til at give det en chance mere og møde op ugen efter til roskole, hvor det lykkedes at få en rotur.

Der skal i forbindelse rettes en tak til instruktørerne for den store indsats de yder hvert år.

Der har været god aktivitet på vandet hen over sæsonen. Dog ikke så meget som 2022, men det havde til dels en baggrund i at vejr og især vind ikke altid var gunstig. Det gik blandt andet ud over en stort anlagt fællestur til Staunings Ø, hvor vi havde en ambition om at alle både skulle på vandet.

Vi har haft nogle vellykkede langture til København og på Lyngby sø og Furesøen. Disse ture vil vi helt sikkert se gentaget i den kommende rosæson.

Vi har fået uddannet to nye langtursstymænd Carsten Lehmann Bunch og Anne Mette Ojeda samt en roinstruktør Line Jepsen. Det er dejligt at der er medlemmer som er parate til at sikre at alt kan fungere på bedste måde og der vil løbende være brug for flere styrmænd og instruktører.

Pointkaproningen blev også gennemført i 2023 og selvom der var plads til flere deltagere, var det godt at opleve så mange deltagere. De to klubmestre blev Katja Aakermark i kajak og Carsten Lehmann Bunch i inrigger.

Oprettelse af udvalg

Vi havde et velbesøgt medlemsmøde i august, hvor der viste sig stor tilslutning til at vi fik oprettet en række udvalg som skal støtte bestyrelsen i arbejdet med at få tingene til at fungere. Der blev oprettet udvalg for Uddannelse og turaktiviteter, Materiel og bygninger, Digitalisering, Vinter-aktiviteter, Sociale aktiviteter og sponsorer. Udover at flere medvirker til at få det til at fungere så giver det også en langt bedre tilknytning og ejerskab til roklubben.

Udvalgene gik straks i gang med arbejdet og det har resulteret i mange gode initiativer som bl.a. har vist sig med tiltag på hus og materielområdet og mange flere aktiviteter i vintersæsonen. Der arbejdes også intenst med at tilrettelægge den kommende rosæson og forbedre forholdene for de nye medlemmer der forhåbentlig kommer til os.

Vedligeholdelse af hus og rampe

Vores rampe blev ødelagt af en truck og har i øvrigt trængt til en reparation og med gode medlemmers indsats, samt en foræring af brædder til fornyelse fra Bjarne Mortensen, lykkedes det i foråret at få det hele klaret.

Hus- og materialeudvalget indkaldte til arbejdsdag, hvor der blev ryddet op, malet og repareret efter alle kunstens regler. Den indsats som mange medlemmer udviser er guld værd for roklubben.

Udover den grundige vedligeholdelse af klubhus og materiel har udvalget også arbejdet med at forny vores køkken. Et medlem havde kontakt med en familie som skulle skifte deres køkken og det er blevet hentet til klubben og skal i starten af 2024 installeres i roklubben. Vi får dermed bedre køkkenfaciliteter samt bedre plads i opholdsrummet til vores mange aktiviteter.

Endvidere har et andet medlem fået fat i et whiteboard. Tak til Tina og Randi.

Klubaftener og sommerfest

Vi har gennem hele rosæsonen haft klubaftener med fællesspisning og tilslutningen har været stor, hvilket helt sikkert også skyldes den dejlige mad som Mariann, Enrique og Kirsten laver til os. Vi kan ikke takke og påskønne nok for det store arbejde de udfører.

Det blev hurtigt besluttet, efter den vellykkede jubilæumsfest i 2022, at der også i 2023 skulle være en sommerfest udover det sædvanlige. Festudvalget havde virkelig gjort sig umage og arrangeret en fest, som deltagere sent vil glemme.

Vinteraktiviteter

Vi har, udover deltagelse i 8GP, haft mange gode vinteraktiviteter. Der har været den faste svømmeaften, rospinning, ro-yoga, fælles vandreture og som noget nyt nu også funktionel træning og strikkeaftener. Dertil kommer vinterbaderne som nyder det kolde vand og den efterfølgende tur i saunaen.

Det er efterhånden blevet sådan at der både sommer og vinter sker noget i roklubben alle dage i ugen, og der er kommet et bredt tilbud af muligheder til dels at få god motion og hyggeligt socialt samvær.

DFfR Award Night

De initiativer vi har haft i 2023 bevirkede at vi blev nomineret til årets initiativ i forbindelse med DFfR’s Award Night. Vi var oppe imod Sorø Roklub og Apenrader Ruderverein. Ved den efterfølgende afstemning blev det Sorø Roklub der løb med prisen, men det er da dejligt at vores arbejde i Greve Roklub på den måde bliver anerkendt. Det viser at vi er på den rigtige vej.

Vinterbadning

Nogle af vores vinterbadere er gået i gang med at forbedre forholdene, især muligheden for at komme i vandet. Der har været møder med Mosede Havn og Greve Kommune om at etablere en ny badebro syd for havnen ved det gamle slæbested. Der arbejdes på at finde midler til projektet og det bliver spændende at følge forløbet i det kommende år.

2023 et godt år

Afslutningsvis kan det konstateres at 2023 har været endnu et godt år i Greve Roklub, med mange tiltag og oplevelser og det tegner til at kunne fortsætte med den positive tilslutning der er fra medlemmerne.

Vi var så heldige at vi ikke fik nævneværdige skader med de kraftige storme som ramte Køge Bugt i efteråret.

Der skal rettes en stor tak til udvalg og medlemmer som har været med til at få det hele til at fungere, ikke mindst de flittige og dygtige instruktører og styrmænd som har knoklet både sommer og vinter. Også tak til bestyrelsen for den ihærdige indsats den har udført.

Jens Revall